Fietstoedelingskaart Vlaamse Ardennen: een slimme stap richting duurzame mobiliteit

Op 16 juni lanceerden SOLVA, het Landschapspark Vlaamse Ardennen en studiebureau MINT een nieuw beleidsondersteunend instrument: de fietstoedelingskaart voor de vervoerregio Vlaamse Ardennen. Jeremy Van Ophem, deskundige mobiliteit bij SOLVA, en Joris De Witte, communicatie- en projectmedewerker bij Landschapspark Vlaamse Ardennen, vertellen over het belang en de toepassingen van deze handige kaart.
Waarom is de fietstoedelingskaart er gekomen?
Joris: “Binnen het Landschapspark zetten we sterk in op duurzame mobiliteit. De fietstoedelingskaart is een logisch vervolg op de eerdere fietspotentieelkaart van SOLVA. Ze toont waar functionele fietsers rijden, en waar infrastructuurprojecten zoals fietssnelwegen en bruggen het verschil kunnen maken. Zo willen we met deze kaart lokale besturen helpen om gerichte keuzes te maken met impact op het fietsverkeer.”
Wat maakt de kaart zo bijzonder?
Jeremy: “Ze combineert het strategisch personenmodel van Vlaanderen met een gedetailleerd fietsnetwerk uit OpenStreetMap en extra factoren zoals helling, ondergrond, wegtype en omgeving – de zogenaamde ‘belevenisfactoren’. Zo krijg je niet alleen een beeld van afstanden, maar ook van de aantrekkelijkheid van routes voor fietsers.”
Wat is haar nut voor lokale besturen?
Jeremy: “De kaart is een krachtig instrument voor beleidskeuzes. Gemeenten kunnen scenario’s simuleren en zich bijvoorbeeld afvragen wat er gebeurt met het fietsverkeer als ze een nieuwe brug bouwen of een fietssnelweg aanleggen. Ze kunnen de kaart ook gebruiken bij het opstellen van mobiliteitsplannen of om het potentieel aantal fietsers in te schatten bij de heraanleg van een straat. Zo wordt het mogelijk om gerichter te investeren in infrastructuur die echt een verschil maakt. In Zottegem en Geraardsbergen zien we bijvoorbeeld dat de aanleg van fietssnelwegen duidelijke verschuivingen teweegbrengt van minder veilige straten naar de nieuwe infrastructuur.”
Joris: “Het Landschapspark ondersteunt deze aanpak. We willen dat de kaart een levend document is dat mee evolueert met de regio. Daarom stelden we bijvoorbeeld meteen na de lancering van de fietstoedelingskaart ook de uitbreiding van het netwerk van elektrische deelfietsen voor. In het dorp Louise-Marie gaven we met onze partners duiding over 44 extra toeristische Hoppy-deelfietsen op strategische hotspots. Zo versterken we zowel functionele als toeristische mobiliteit op een duurzame manier en geven we een verdere stimulans aan het fietspotentieel van de regio.”
Wat zijn de volgende stappen?
Jeremy: “Samen met MINT en het Landschapspark blijven we de kaart verfijnen. We willen ook recreatief fietsverkeer beter in kaart brengen, al vraagt dat meer onderzoek. Daarnaast bekijken we hoe we de tool kunnen inzetten voor verkeersveiligheid en hoe ze een antwoord kan bieden op lokale vragen rond fietsbeleid. We nodigen de lokale besturen ook uit om hier zelf mee aan de slag te gaan en hun ervaringen met ons te delen.”
Joris: “De fietstoedelingskaart is meer dan een technische tool. Ze is een uitnodiging tot samenwerking, visie en actie. Zowel nu als in de toekomst. Op de soigneurssessie die we organiseerden rond de kaart, kwamen meteen interessante inzichten en debatten tot stand. SOLVA en het Landschapspark Vlaamse Ardennen tonen hoe data en beleid samenkomen om de regio letterlijk en figuurlijk in beweging te brengen.”
Foto's