Lokale communicatie rond deelmobiliteit

Deelfietsen en deelauto’s die stilstaan, daar heb je weinig aan. Daarom is het belangrijk om het lokaal aanbod aan deelvoertuigen te promoten. SOLVA ondersteunt besturen met plezier bij de communicatie rond deelmobiliteit, op maat van de gemeente. Zo hielpen we Brakel, Kruisem, Zwalm en Erpe-Mere om een communicatieplan op te stellen en uit te voeren. Om te illustreren hoe dat allemaal in zijn werk gaat, lichten we graag toe wat we in Erpe-Mere deden.
Acties in Erpe-Mere
Geen actie zonder een plan. Daarom stelde onze deskundige eerst en vooral een mogelijk communicatieplan op. De lokale communicatie- en mobiliteitsmedewerkers gaven er hun feedback op en zo werd beslist welke acties we effectief zouden uitvoeren. Nog voorbereidend werk: een analyse van het gebruik van de deelauto’s om de doelgroepen te bepalen.
De webpagina’s rond deelmobiliteit op de website van de gemeente werden geoptimaliseerd en geüpdatet zodat potentiële gebruikers er alle nodige, actuele info vinden. We zetten een complete communicatietoolbox op, met gepersonaliseerd communicatiemateriaal voor print en online toepassingen en lokale persberichten over deelmobiliteit.
Op sociale media brachten we de deelfietsen en -auto’s onder de aandacht met een ludieke actie gebaseerd op het concept ‘waar staat de stoel’. Elke week werd een close-up van een deelfiets of deelauto gepost. Bewoners die binnen de week konden raden waar die stond, maakten kans op een voucher.
Tot slot organiseerden we eind augustus tijdens de zomerconcerten een testdag zodat de bezoekers deelauto’s en deelfietsen konden uitproberen. De kers op de taart om deelmobiliteit te promoten en te verankeren in de gemeente.
Foto's