De 5 basiselementen van een toegankelijk fietsdeelsysteem

In opdracht van de vervoerregio’s Dender en Vlaamse Ardennen rolde SOLVA een systeem voor deelfietsen uit, voor hun aanbod ‘Vervoer op maat’. Op het Fietsforum 2025 in Ronse gaven onze projectmanager mobiliteit Natahlie Neirynck en Hélène De Meester van Hoppy een presentatie over de succesfactoren en valkuilen van het systeem. We vatten ze graag voor je samen.
Succesingrediënten voor fietsdelen
- Verspreiding
Door deelfietsen aan te bieden op veel verschillende plaatsen, verspreid over het gebruiksgebied, zorg je voor nabijheid, zowel in landelijke als stedelijke gebieden. - Combimobiliteit
Door de meeste treinstations en grote busstations in de streek te voorzien van deelfietsen, bied je pas echt een alternatief voor de privéwagen. - Niet-bindende, lage prijs
Een democratische prijs zorgt voor laagdrempeligheid, maar het is ook best dat gebruikers niet verplicht zijn om een abonnement te nemen dat hen bindt aan het systeem. - Elektrische fietsen
Elektrische deelfietsen zijn toegankelijker. Niet alleen in een glooiend landschap, maar ook voor minder sportieve mensen. Door elektrische fietsen aan te bieden, vergroot je het gebruikerspotentieel. - Back-to-many
Voor een succesvol deelsysteem is het belangrijk dat de gebruikers de fiets niet noodzakelijk op de plaats moeten terugzetten waar ze hem namen. Dat kan natuurlijk wel, maar het mag ook op een andere Hoppy-hub.
De valkuil van succes
De cijfers na 1 jaar Hoppy in de Vlaamse Ardennen en de Denderstreek spreken voor zich: het deelsysteem kent een overweldigend succes. De mooie gebruikscijfers hebben echter als nadeel dat er ook misbruik werd gemaakt van het systeem. Zo was er vandalisme, werd er wild geparkeerd en brachten bepaalde gebruikers hun fietsen niet terug naar een Hoppy-hub. Het was te gemakkelijk om frauduleuze accounts aan te maken, waardoor de schuldigen niet beboet konden worden voor hun wangedrag.
De oplossing? De introductie van de ID-verificatie. Gebruikers moeten eenmalig een selfie nemen met hun identiteitskaart voor ze een deelfiets kunnen gebruiken. Zo kunnen ze niet langer nepaccounts aanmaken, en wordt misbruik effectief gestraft. Dit nieuwe systeem werd pas op 1 augustus ingevoerd, maar de eerste resultaten zijn alvast positief.
Zo blijven we inzetten op een toegankelijk systeem, terwijl we door evaluatie en bijsturingen het misbruik er zo goed mogelijk uitfilteren.
Wil je er nog meer over weten? Bekijk de presentatie.
Met dank aan Vlaanderen, Fietsberaad, Landschapspark Vlaamse Ardennen en Stad Ronse voor de organisatie en realisatie van het Fietsforum.
Foto's