Gaat deze aankoop gepaard gaat met aandelen?

De aankoopcentrale gaat niet gepaard met een verplicht aandeelhouderschap van de streekintercommunales. De financiering van de aankoopcentrale verloopt via een commissie per aangekocht voertuig.

Wanneer wij een voertuig bestellen via gestroomd.be, wordt deze dan via de lokale handelaar verkocht/bezorgd of is dit niet mogelijk?

Bij de aankoop via de aankoopcentrale kan het lokaal bestuur zelf kiezen via welke lokale dealer de levering verloopt. Dat is dus perfect mogelijk en zelfs de bedoeling binnen de aankoopcentrale zodat de service lokaal blijft en enkel de aankoop via de grotere samenwerking verloopt.

 

Kunt u mij in contact brengen met de persoon die ons de offerte of technische info kan verschaffen?

Alle voertuigen kunnen bekeken worden via de website www.gestroomd.be. De inloggegevens zijn User: SOLVA, Wachtwoord: gestroomd4SOLVA. Wanneer je ons een fiche van een voertuig bezorgt, dan laten wij daar een offerte voor opmaken. Als er vragen zouden zijn, dan heeft de aankoopcentrale ook een persoon in dienst die het aanbod goed kent.

Hoe moeten we te werk gaan om via gestroomd eventueel voertuigen aan te kopen? Als ik de technische fiche download ontbreken er gegevens van de het geselecteerde voertuig.

De eenvoudigste methode is effectief de technische fiche van de website te downloaden en zoveel mogelijk in te vullen. Maar als er gegevens ontbreken, of specifieke vragen/wensen zijn, dan mag je dat altijd op mail zetten naar ons of eventueel zelf in de technische fiche aanvullen. Op basis daarvan proberen we zo snel mogelijk een offerte op te laten maken door de constructeur.

Op welke naam moet de bestelbon worden opgemaakt? Op naam van de Intercommunale, Gestroomd, de leverancier…?

Voor wat betreft de voertuigen zelf kan je die richten aan de leverancier. Voor wat betreft de commissie voor de aankoopcentrale kan je de bestelbon richten aan Intercommunale.

 

Waar kan ik de gehanteerde commissies vinden?

Gestroomd.be rekent bij lokale besturen een commissie aan per verkocht voertuig, die de administratieve kost vertegenwoordigt voor de organisatie van het kaderbestek en de adviesverlening aan lokale besturen. Check op de website bij ‘commissies’ welk bedrag zal gehanteerd worden door Gestroomd.be om van deze dienstverlening te kunnen gebruikmaken.

Hoe weet ik of ik iets interessant gevonden heb?

Tijdens het “Vierkante Meter-weekend” zullen verschillende archeologen van SOLVA aanwezig zijn. Zij zullen de uitgravingen van de proefputjes begeleiden. Er zullen ook vondstspecialisten aanwezig zijn die uitleg zullen geven over de vondsten. Op die manier kom je onmiddellijk te weten hoe oud je vondsten zijn.

Wat is het doel van de vragenlijst bij het inschrijvingsformulier? Is dit geen schending van de privacy?

De gegevens die gevraagd worden bij de inschrijvingslink zijn noodzakelijk om de toelatingsaanvraag voor archeologisch onderzoek te doen. Het gaat in hoofdzaak om gegevens die ook publiekelijk toegankelijk zijn (bijvoorbeeld kadastrale informatie).

Ik wil graag meedoen, maar ik kan niet tijdens het voorgestelde weekend. Kan ik zelf een putje maken op een ander moment?

Neen. Omwille van praktische overwegingen moeten de putjes tijdens het “Vierkante meter-weekend” worden uitgegraven. Dat weekend zijn de archeologen van SOLVA ter plaatse om waarnemingen te doen en uitleg te geven bij de putjes. De registratie dient op een gestandaardiseerde manier te gebeuren, wat alleen mogelijk is tijdens het weekend.

Kan iedereen hieraan deelnemen?

Elke inwoner van Wortegem-Petegem kan in 2024 in Wortegem deelnemen. Heb je geen eigen tuin om een putje te maken? Luister eens bij je buur, nonkel of kennis, misschien kan je daar wel een putje (helpen) maken.

Kan ik mijn bestelling retourneren?

Je kan je bestelling retourneren binnen 1 maand na bestellingsdatum. Opgelet: We nemen de ton en/of de vulautomaat slechts terug in ongeopende, onbeschadigde, originele verpakking met aankoopbewijs.  De ton dient hiervoor terug bij je afvalintercommunale bezorgd te worden, en dit enkel op afspraak. Neem hiervoor contact op met 1000regentonnen@so-lva.be

Wat gebeurt er met mijn bestelling als ik niet thuis ben?

Als je de ton niet in ontvangst kan nemen gaan we in eerste instantie kijken of we hem bij je buren kunnen leveren. Is dat niet het geval dan leveren we de ton wel voor je deur. We maken hierbij steeds een foto als bewijs van levering.  We zijn niet aansprakelijk voor het verdwijnen of diefstal van de ton.

Zal men mij verwittigen wanneer de ton geleverd wordt?

Ja, ILVA en IVLA nemen hiervoor contact met je op. Gelieve hun telefoontje af te wachten. Bedankt om hiermee rekening te houden.

Kan ik een factuur krijgen?

Neem daarvoor contact op met ons via volgend mailadres 1000regentonnen@so-lva.be en bezorg ons daarvoor alle nodige gegevens aub.

Kan ik meerdere tonnen bestellen?

Per leveradres kunnen meerdere tonnen besteld worden. Vul daarvoor telkens een nieuw bestelformulier in.

Waarom sluiten jullie de vulautomaat niet onmiddellijk aan bij levering?

De levering en de aansluiting gebeuren niet door hetzelfde bedrijf omwille van logistieke redenen.

Ik heb geen cilindervormige/”ronde” regenpijp…wat kan ik doen?

Opgelet: wie geen cilindervormige regenpijp, maar dus een kokervormige/”rechthoekige” regenpijp heeft kan bij ons geen vulautomaat bestellen.  Daarvoor is de SPEEDY niet bedoeld.  Als dat bij jou het geval is, raden we je aan bij een doe-het-zelf zaak langs te gaan met de afmetingen van de regenpijp.  Zij kunnen je vast verder helpen.

Adviseert u mij de vulautomaat te laten installeren?

Wie handig is kan dit aan de hand van het filmpje makkelijk zelf.  Voor € 52 doet GoedWonen vzw dat voor jou.

Hoe installeer ik het kraantje?

De muurmodellen hebben reeds een voorgeboord kraangat, waarop je de kraan heel makkelijk kan aansluiten. Bij de standaardton is het kraangat nog niet voorgeboord. Plaats een klokboor/gatenzaag van 26mm op je boormachine. Boor traag, recht en voorzichtig het kraangat. Gebruik in geen geval de klokboor voor de vulautomaat! Draai het kraantje in het kraangat en maak daarbij gebruik van de meegeleverde Teflon-draad.

Heb je een vraag over de garantie.

Hoeveel garantie is er op de ton?

Alle tonnen hebben een fabrieksgarantie van 2 jaar.

Wat zijn de garantievoorwaarden?

Om aanspraak te maken op de garantie is het belangrijk dat er bij vriestemperaturen geen water in de ton zit. Speciaal daarom hebben de regentonnen een opening voor restlediging. Wie ook de vulautomaat Speedy koopt kan verhinderen dat er nog verder water in de ton loopt.  Daarvoor zet je de Speedy op winterstand. De garantie geldt op de ton, niet op de accessoires.

Waar moet ik op letten als er kans op vorst is?

Om schade door vorst te voorkomen, moet de regenton vóór het vriest altijd worden geleegd. De regentonnen hebben een opening ter hoogte van de tankbodem voor restlediging in de winter.

Heb je een vraag over het aanbod.

Welke tonnen bieden jullie aan?

Er zijn drie types tonnen van dezelfde, goede kwaliteit. Een standaardmodel van 310 liter, een muurmodel van 350 liter en een muurmodel van 650liter.

Welke kraan is voorzien?

Alle regentonnen zijn voorzien van een plastic kraan.

Kan ik de kraan aansluiten op een tuinslang?

Dat kan. Ook een koppelstuk van het type “Gardena” kan aangesloten worden.

Waarvoor kan ik het regenwater gebruiken?

Regenwater gebruiken kan voor alle toepassingen waarvoor geen drinkwaterkwaliteit nodig is. Met een grote opslagcapaciteit zoals bij een regenput, kan het regenwater gebruikt worden om het toilet door te spoelen, voor de wasmachine… Een regenton is daarvoor te klein, maar je kan het water wel gebruiken voor andere toepassingen, bijvoorbeeld voor het wassen van voertuigen, tuinmeubilair of het terras en voor het besproeien van de tuin.

Het hemelwater is van nature zacht en schoon omdat het geen kalk bevat. Dat is goed voor de planten en door het ontbreken van kalk komen geen kalkstrepen op ramen of op de auto bij het wassen. Door regenwater op te vangen en te gebruiken, wordt het rioleringsstelsel minder belast.

Kan een regenton op elk dak aangesloten worden?

Omwille van gezondheidsredenen kunnen de tonnen niet op een asbestdak worden aangesloten.  De vulautomaat is geschikt voor kleine tot middelgrote daken tot 80m².

Wie kan een ton bestellen?

Inwoners van de 17 deelnemende Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten* die een ton willen laten leveren in één van die 17 Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten kunnen bij ons een ton bestellen.  Het gaat over volgende steden en gemeenten:  Aalst, Brakel, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Herzele, Horebeke, Kruisem, Lede, Lierde, Ninove, Oosterzele, Oudenaarde, Wortegem-Petegem, Zottegem, Zwalm.

Ook bedrijven kunnen een regenton bestellen.  Wil je een tweede of meer tonnen bestellen, vul dan telkens opnieuw een bestelformulier in.

Waarom zou ik deelnemen aan de groepsaankoop?

De focus ligt bij onze groepsaankoop op duurzaamheid, prijsvoordeel en gebruiksgemak. De tonnen zijn weersbestendig, UV-bestendig, 100% recycleerbaar, en gemaakt uit gerecycleerde kunststof. Doordat we de tonnen in grote hoeveelheid bestellen kunnen we ze aan een extra gunstige prijs aanbieden. We bieden ook de mogelijkheid om een zeer kwalitatieve vulautomaat aan te kopen, het koppelstuk dat nodig is om de ton efficiënt met water te laten vullen. Levering in de deelnemende Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten is in de prijs inbegrepen. En wie wil kan de regenton met behulp van de vulautomaat laten aansluiten op de regenpijp.

De groepsaankoop is interessant

  • voor wie geen regenput heeft en met een minimale kost toch regenwater wil opvangen en gebruiken.
  • voor wie in de tuin nog een tweede dakoppervlak heeft, dat niet is aangesloten op de hemelwaterput en dat water wenst te gebruiken.
Waarom organiseert SOLVA ism ILVA en IvLA deze groepsaankoop?

Met dit initiatief willen we iedereen aanmoedigen om regenwater op te vangen en te gebruiken. Regenwater gebruiken kan voor alle toepassingen waarvoor geen drinkwaterkwaliteit nodig is. Leidingwater is duur en bovendien is er in Vlaanderen ook geen overschot aan water. Zeker in periodes van langdurige droogte, een gevolg van de gewijzigde klimaatomstandigheden,  is het extra belangrijk dat we goed omspringen met het schaarse beschikbare water. Door regenwater op te vangen kan je een bijdrage leveren aan onze planeet.  En een regenton aankopen is ook goed voor je portefeuille. Ons doel is dat er in Zuid-Oost-Vlaanderen 1000 regentonnen bijkomen.

Hoe gaan we best te werk om ons ideale voertuig (met de nodige opties) samen te stellen? Voor ons is het belangrijk dat we een netto aankooprijs (rekening houdend met opties en kortingen) kennen.

Als u een voertuig vindt dat aansluit bij de wensen van uw organisatie, dan kan je op de website een word-document downloaden om alvast eventuele opties en wensen op te noteren. Op basis van dat document kan de leverancier een offerte maken. Pas wanneer jullie akkoord gaan met deze offerte, gaan we over tot bestellingen. De volledige prijs zal dus gekend zijn. Bij de aankoopcentrale hebben we ook een specialist in huis die eventueel kan helpen mocht er twijfel zijn tussen enkele voertuigen. In dat geval koppelen jullie best gewoon even op mail terug waarnaar jullie op zoek zijn. Dan zoeken wij mee naar het meest geschikte voertuig uit het aanbod.

Volstaat de technische fiche om een offerte te ontvangen vanuit ‘gestroomd.be’. Is dit voldoende of moet ik nog andere stappen zetten op dit moment?

Dit document volstaat inderdaad om een offerte op te vragen. Wij doen het nodige.

Gaat dit uitsluitend over elektrisch aangedreven voertuigen of ook andere?

De aankoopcentrale voor duurzame voertuigen heeft voornamelijk een elektrisch aanbod, maar voor grotere voertuigen is er ook nog een aanbod met CNG-voertuigen.

 

Is er afzonderlijke facturatie mogelijk voor bv ocmw, stad en agb?

Een afzonderlijke factuur voor OCMW, stad, AGB, etc. is zeker mogelijk. Wel tijdig aangeven bij de leverancier is de boodschap, samen met de bestelbon, zodat daar achteraf geen correcties op moeten gebeuren. Als jullie aparte bestelbonnen opmaken, dan kan de facturatie ook eenvoudig apart gehouden worden.

Waar kan ik de gunning en gunningsverslag terugvinden?

Bij Juridische info vind je alle officiële documenten terug zoals gunning, gunningsverslag en tal van handige sjablonen.

Wat gebeurt er als ik iets speciaal vind, moet ik dat afgeven?

Neen. De eigenaar van de grond, is ook de eigenaar van de vondsten. Je kan er wel voor kiezen om je vondsten te deponeren bij het Onroerend Erfgoeddepot van SOLVA. Daar worden ze in optimale omstandigheden opgeslagen zodat ze ook voor verder onderzoek kunnen gebruikt worden.

Wat moet ik voorzien van materiaal?

Een schop, een klein schepje, eventueel een truweel. Indien je dit niet hebt, kan je dat ontlenen tijdens het Vierkante meter-weekend. Je moet zeker geen nieuw materiaal aanschaffen. SOLVA voorziet ook alles voor de registratie van de sporen en vondsten.

Waarom moet ik inschrijven om deel te nemen? Kan ik niet wachten tot het weekend zelf om te beslissen?

Het project wordt door het Agentschap Onroerend Erfgoed aanzien als een echte archeologische opgraving. Daarom moeten alle putjes op voorhand aangemeld worden. Dit wil zeggen dat we de locaties op voorhand al moeten vastleggen.

Waarom worden er enkel putjes in Wortegem en Ruien gemaakt?

Omwille van inhoudelijke en praktische redenen is het onderzoeksproject beperkt tot twee plaatsen. In 2023 ligt de focus op Ruien (Kluisbergen), in 2024 komt Wortegem (Wortegem-Petegem) aan de beurt. Door op een beperkte oppervlakte te focussen, kunnen de gegevens beter gekoppeld worden. Een te grote spreiding van de putjes geeft weinig inhoudelijke informatie. In 2024 zal het project landen in Wortegem.

Kan ik de ton omruilen?

Het is niet mogelijk een ton om te ruilen.

Ik heb mijn bestelling nog niet gekregen?

Hou je mailbox in het oog, van zodra de planning bekend is ontvang je een mailtje met de leverdatum.

Kan ik zelf de leverdatum wijzigen?

ILVA en IVLA nemen voor de levering contact met je op. Heb je een afspraak gemaakt en wil je die alsnog wijzigen, neem daarvoor contact op met ons via 1000regentonnen@so-lva.be

Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?

Je ton wordt eind juni, ten laatste begin juli geleverd. Bestel je ook een vulautomaat met een aansluiting? De aansluiting gebeurt niet op het moment van levering. Maatwerkbedrijf GoedWonen neemt contact met je op en komt de ton zo snel mogelijk na levering aansluiten.

Hoe kan ik betalen?

Betalingen gebeuren per overschrijving. Het versturen van de betalingsuitnodigingen gebeurt op maandag, tenzij dit een feestdag is. Hou ook de SPAM of ongewenste mail in het oog.

Wanneer is mijn bestelling definitief?

Van zodra het juiste bedrag op de juiste rekening staat is je bestelling definitief. En dit ten laatste op 18 mei 2023.

Hoe kan ik een ton bestellen?

Je bestelt de ton via de bestelknop op de website www.1000regentonnen.be. Daarna krijg je een mailtje waarin uitgelegd staat dat wij elke maandag, ten laatste dinsdag de binnengelopen bestellingen verwerken. We sturen je dan een betalingsuitnodiging met het precieze te betalen bedrag. Als het juiste bedrag ten laatste op 18 mei 2023 op de juiste rekening staat wordt de ton (met de vulautomaat) geleverd eind juni of begin juli.

Het is niet mogelijk een regenton telefonisch te bestellen.

Ik heb per abuis een vulautomaat besteld maar ik heb toch een kokervormige regenpijp. Wat nu?

Als ter plaatse blijkt dat de regenpijp toch kokervormig/”rechthoekig” is, kan de Speedy eventueel wel worden gemonteerd maar we zijn niet verantwoordelijk voor de verminderde wateropvang die jouw beslissing met zich mee brengt. In geen geval wordt de vulautomaat teruggenomen.

Indien de situatie bij aankomst niet conform de voorwaarden is voorziet Goed-Wonen vzw alsnog de mogelijkheid tot installatie en aansluiting. Bijkomende prestaties en goederen zullen rechtstreeks gefactureerd worden aan €7,25 per begonnen kwartier/man excl.btw. Bijkomende goederen worden doorgerekend aan tariefprijs. Goed-Wonen vzw zal bij het maken van de afspraak de situatie bevragen om zo mogelijk misverstanden te vermijden.

Wie installeert de vulautomaat en wat zijn de voorwaarden?

De vulautomaat wordt indien gewenst geïnstalleerd door GoedWonen vzw, een maatwerkbedrijf uit Zottegem.  In de prijs van 52€ incl. BTW is voorzien: verplaatsing, koppeling van de vulautomaat met de regenton en regenpijp.  Het boren van het kraangat (groene regenton) en installatie van de kraan.  Voor de grijze regentonnen is een kraangat reeds voorzien.

De installatie van de vulautomaat gebeurt NIET op hetzelfde moment als de levering. GoedWonen vzw maakt daarvoor met jou een afspraak. Controleer in elk geval of jouw situatie aan de volgende voorwaarden zal voldoen:

  • De ton staat op een stabiele, vlakke, stevige ondergrond.
  • De afstand tot de regenpijp en de ton is maximum 30cm.
  • De vulautomaat wordt aangesloten op een cilindervormige/”ronde” regenpijp. Als ter plaatse blijkt dat de regenpijp toch kokervormig/”rechthoekig” is, kan de Speedy eventueel wel worden gemonteerd maar we zijn niet verantwoordelijk voor de verminderde wateropvang die jouw beslissing met zich mee brengt. In geen geval wordt de vulautomaat teruggenomen.
  • De diameter van de regenpijp is minimum 75mm tot maximum 110mm.

OPGELET: Indien de situatie bij aankomst niet conform bovengenoemde voorwaarden is voorziet Goed-Wonen vzw alsnog de mogelijkheid tot installatie en aansluiting. Bijkomende prestaties en goederen zullen rechtstreeks gefactureerd worden aan €7,25 per begonnen kwartier/man excl.btw. Bijkomende goederen worden doorgerekend aan tariefprijs. Goed-Wonen vzw zal bij het maken van de afspraak de situatie bevragen om zo mogelijk misverstanden te vermijden.

Heb je een vraag over de vulautomaat.

Hoe sluit ik mijn regenton aan op de regenpijp?

De verbinding tussen regenton en regenpijp wordt bij voorkeur gemaakt door middel van een vulautomaat. Deze verwijdert grove verontreinigingen uit het regenwater en zorgt zo voor de beste waterkwaliteit. Overlopen van de regenton is niet mogelijk want het water kan gewoon terugvloeien naar de riolering via de regenpijp. In de winter kan je de instroom in de regenton stopzetten aan de hand van de winter/zomerstand.

Heb ik een vulautomaat nodig of kan het ook zonder?

In principe kan je een doormidden gezaagde regenpijp laten toekomen bovenaan in de ton, al moet je er dan mee rekening houden dat het water niet afgeschermd is van vuil en bladeren.  Bij het standaardmodel kan je daarvoor het deksel afnemen.  Toch raden we aan een vulautomaat bij de ton te bestellen. Zo blijft het water proper, gezien er geen bladeren en vuil in kunnen.

Hoe sluit ik de vulautomaat aan?

Speedy INSTALLATIE

Dit filmpje toont hoe dat kan. Het filmpje is in het Engels maar de beelden spreken voor zich.

Heb je een vraag over de plaatsing van de regenton.

Hoe plaats ik een regenton?

  1. Kies de plek voor je regenton, op maximum 30 cm naast de regenpijp. Hou hierbij de ligging van je tuin in je achterhoofd: de regenton kun je het best in de schaduw plaatsen.
  2. Zorg voor een stabiele vlakke ondergrond en plaats de regenton waterpas.
  3. Kocht je ook een vulautomaat? Installeer hem zoals op het filmpje te zien is.
Heb je een vraag over de prijs, kwaliteit, gebruiksgemak of duurzaamheid.

Hoe duurzaam en kwalitatief is de ton?

De tonnen zijn weersbestendig, UV-bestendig, kleurvast, 100% recycleerbaar, en gemaakt uit gerecycleerd materiaal.  Als het vriest moet de ton wel leeg zijn. Water zet uit tot ijs en kan elke ton laten barsten.

Is dit werkelijk een interessante prijs?

De tonnen zijn veel goedkoper dan in de winkel en bij ons is de levering inbegrepen.  Vind je in het aanbod van een doe-het-zelfzaak een ton waarbij de vulautomaat is inbegrepen?  Let er dan ook op dat de vulautomaat, net als de SPEEDY die wij aanbieden, van het type is waarbij je de regenpijp niet hoeft doormidden te zagen, en dat de ton dezelfde capaciteit heeft.

Blijft het opgevangen regenwater in de regentank goed van kwaliteit?

Een regenton in combinatie met de vulautomaat vormt een gesloten systeem. Daarom kan er geen verontreiniging van buitenaf binnendringen. De waterkwaliteit is dus veel beter dan in een open regenton. De regentonnen zijn voorzien van een deksel om overlast van muggen te voorkomen.

Is regenwater drinkbaar voor mij of mijn huisdieren?

Regenwater gebruiken om van te drinken raden we ten zeerste af. Regenwater kan besmet zijn met bacteriën. Het water dat je hiervoor gebruikt, moet voldoen aan de wettelijke normen voor drinkwater. Een bijkomende zuivering is dus zeker nodig. Die zuivering moet ook goed onderhouden worden om goed te kunnen functioneren. Maar zelfs met zo’n filter blijven er risico’s op verontreinigingen in het water. Je gebruikt dus beter leidingwater.

Ik heb een regen(water)put, is een regenton dan nog interessant?

Wie een woning bouwt of grondig renoveert, is in bepaalde gevallen verplicht om een regenwaterput te installeren. Als dat zo is, dan zal die vaak ook een bepaald minimumvolume moeten hebben. De gewestelijke stedenbouwkundige verordening legt hier een aantal regels op. In de bouwvergunning zal vermeld staan wat de minimale en/of maximale inhoud van de regenwaterput moet zijn.  De provincie of gemeente kan strengere regels opleggen.

Als je je regenwater hebt afgekoppeld van je afvalwater, waar moet je er dan mee heen? In de wetgeving staat een duidelijke voorkeursvolgorde voor de behandeling van je regenwater. Deze maatregelen worden ook bronmaatregelen genoemd.

Stap 1. Gebruik bv: doorspoelen van het toilet

Stap 2. Infiltratie: Regenwater de kans geven terug in de grond te dringen. Het is eigenlijk niet meer dan het herstellen van een verstoord natuurlijk patroon. Regen dringt gewoon in de bodem waarop het valt, en vult op die manier de grondwatervoorraden opnieuw aan. In het volgebouwde Vlaanderen krijgt het regenwater hier steeds minder de kans toe.

Stap 3. Buffering: vertraagd afvoeren door even op te sparen. Om van buffering te spreken is het wel belangrijk dat de buffervoorziening nog capaciteit heeft op het moment van de regenbui. Een regenwaterput of een regenton is een slecht voorbeeld voor buffering omdat de put of ton meestal al grotendeels met water gevuld is.

Stap 4. Aansluiting op straat

Zie je niet meteen een kans om een regenput te installeren? Of wil je bijvoorbeeld ook het regenwater van je tuinberging extra opvangen? Kies dan voor een regenton in de tuin.

Waar moet ik op letten vooraleer ik een ton bestel?

Regenwater is niet drinkbaar. De regenton mag niet aangesloten worden op een asbestdak.  Asbestpartikels die via het regenwater in de moestuin belanden zijn schadelijk voor de gezondheid want asbest is kankerverwekkend.

De SPEEDY vulautomaat is enkel geschikt voor cilindervormige/”ronde” regenpijpen van 70 tot 110mm diameter.  De vulautomaat is geschikt voor kleine tot middelgrote daken tot 80m².

Let ook op de leveringstermijn. De tonnen worden eind juni, ten laatste begin juli geleverd.

Wat heeft een regenton met klimaat te maken?

Klimaatverandering zorgt voor weersextremen. Lange periodes van droogte, meer hittegolven, en anderzijds ook lange periodes van neerslag en meer stortbuien.  Met een regenton vang je hemelwater op zodat je het kan gebruiken. Wie regenwater gebruikt in de tuin geeft het water met andere woorden terug aan de natuur. De cirkel wordt weer gesloten. Zeker in droge perioden bespaar je op die manier heel wat liters drinkwater. Dat is niet alleen goed voor de natuur, je bespaart er ook mee op je waterfactuur. Bij hevige regen kan de bodem het regenwater niet onmiddellijk infiltreren.  Met wateroverlast tot gevolg.  De regenton kan dan als reservoir tijdelijk een buffer vormen.

Wanneer wordt de groepsaankoop afgesloten?

Je kan een regenton bestellen tot en met 15 mei. Je ontvangt ten laatste de volgende dag een mail met de betalingsuitnodiging. We houden rekening met je bestelling als het juiste bedrag ten laatste op 18 mei 2023 op de juiste rekening staat.